Arkiv/2001/Verksamhetsberättelse

Sekreterare Lennart Rundqvist
Ledamot Kennert Pettersson
Suppleanter Mats Dalberg, Leif Karlsson

Medlemsantalet vid årets slut var 169, vilket är en minskning med 52, jämfört med föregående årsskifte.

Fam. medlemmar 116
Hedersmedlemmar 3
Totalt antal 169

Kategori Antal Män (pojke) Kvinnor (flicka)

Årsmöte hölls den 3 mars med stadgeenliga förhandlingar. Ett möte tillsammans med BAIF har hållits angående Skytteholmen. 11 protokollförda styrelsemöten har hållits. Månadsmöten för medlemmar och allmänheten har förevarit enligt följande:
19 Feb. Anne-Jeanette Strömberg berättade om hamnens verksamhet
19 Mars. Claes Wollentz berättade och visade bilder om Kalmarsunds seglande lotsbåtar.
15 Okt. Sjöräddningen i Bergkvara representerades av Gunnar Gustavsson och Lennart Jakobsson, som höll en intressant föreläsning om sjöräddningens verksamhet.
20 Nov. Ordföranden i Ragnabo Miljöförening berättade om deras verksamhet.

Ett möte har hållits i sektionen för att organisera säsongens tävlingar BBK H-2000 har tillämpats i årets seglingar. Sex seglingar för klubbmästerskap. inklusive Garpen- och Djursviksseg- lingarna har genomförts. Dessutom har flera träningsseglingar genomförts inför årets kappseglings säsong med många deltagare. Rorsmanskaffe och viss annan servering har tillhandahållits.

Klass 1.

1 Lennart Gustavsson Klubbmästare
2 Kennert Pettersson
3 Hans-Ivar Lundström

Klass 2.

1 Lennart Rundqvist Klubbmästare
2 Mats Bonnier
3 Sven-Olle Robertsson

Tre Bergkvarabåtar deltog i Ekenäs-seglingarna och tog där hand om de tre första platserna. Christer Zetterbjörk vann med Valkyria, Lennart Gustavsson kom tvåa med Blues och Kjell Rooth i Skum blev trea.
Seglingarna genomfördes i hårda och mycket byiga vindar, till glädje och spänning för den stora publiken
Även en matchrace tävling genomfördes. Vann gjorde Christer Zetterbjörk, med Valkyria.
Sektionen tackar alla som hjälpt till under våra seglingar: Tävlingsledning, funktionärer och Sjöräddningen i Bergkvara.
Sektionsledare har varit Hans-Ivar Lundström.

Kurs- för optimistjolleseglare har genomförts under sommaren med 13 deltagare och Leif Karlsson, Lennart Karlsson, Mats Dalberg och Lennart Rundqvist som lärare.
Kursen bedrevs heltid måndag-fredag och avslutades med övernattning i militärtält på Kårö, där intensiva Robinsson tävlingar genomfördes på kvällskvisten. Alla deltagarna lärde sig grunderna för segling, vilket de bevisade när de kryssade ut till Kårö i frisk bris. Dessutom klarade alla att välta och sen resa upp jollen vattenfylld, länsa den och ta sig tillbaka in till bryggan.
Dessutom har träningsseglingar förekommit flera söndagar med bra deltagande.
Sektionsledare har varit Lennart Karlsson, Leif Karlsson och Sven-Olle Robertsson.

Sektionsledare, Mats Olausson.

Lennart Karlsson höll under våren genomgång av kappseglingsreglerna vid flera tillfällen.
Navigationskursen för skärgårdsskeppare avslutades under våren. Sju deltagare undergick prov och godkändes av provförrättaren Roland Flemk, Oskarshamn.
Av Garpens Vänner lånades Kronan av Bergkvara för träning på mörkernavigering vid två tillfällen. Även tidigare elever hade tillfälle att medfölja under övningarna. Navigationslärare är Lennart Karlsson och Gustav Sjöholm.

Leden Bergkvara-Djursvik, som rönt stor uppskattning, har som vanligt utprickats efter noggrann vårutrustning. Prickarna togs in i början av oktober.

Kjell Rooth är stugfogde och har ansvaret för våra byggnader.

Höstfest i form av knytkalas, hölls i klubbhuset efter sista seglingen i september.

Vårt klubbhus fungerar väl som samlings- och undervisningslokal. Huset har hyrts vid flera tillfällen av lokala föreningar och privatpersoner.
Klubbkommittén har medverkat vid våra seglingar med rorsmans kaffe, vid öppet hus och våra andra träffar. Klubbkommitté har varit Birgitta Karlsson Monica Löfström, och Grethe Nielsen. Dessutom har hedersmedlemmen Mary Lundström medverkat. Ett särskilt tack antecknas härmed i berättelsen till alla i Klubbkommittén.

Ett stort arbete har under våren och försommaren lagts ned på att organisera upp uthyrningen av kommunens alla båtplatser. Bergkvara Båtklubb är nu ansvarig för denna verksamhet. Alla bryggplatser har lagts in på nygjorda kartor. Kartorna har lagts ut på hemsidan, så den som är intresserad av en plats kan enkelt titta vilka platser som är lediga.
Alla kontrakt har gåtts igenom och där det inte stämt, har det rättats till. Nya kontrakt har skrivits, där det saknats sådana. Alla uppgifter har lagts in i ett dataprogram för enklare hantering i framtiden. De som lagt ner mycket möda och tid på detta är Leif Karlsson, Lennart Karlsson, Mats Dalberg och Lars Östman.

Lars Östman och Lennart Rundqvist har fortsatt sitt arbete med att försöka skaffa medel från olika stiftelser för att finansiera två nya lotsbåtar. Hittills har dock resultatet varit magert.

Tack
Styrelsen framsäger härmed ett varmt tack till alla tillskyndare av klubbens verksamheter.

Bergkvara i februari 2002

Lennart Rundqvist, sekr.