Arkiv/2003/Verksamhetsberättelse

V ordförande Sven-Olle Robertsson
Sekreterare Anders Olofsson
Suppleanter Mats Dalberg, Anders Johansson

Medlemsantalet vid årets slut var 215 st, vilket är en ökning med 6 st, jämfört med föregående årsskifte.

Fam. medlemmar 102

Årsmöte hölls den 15 mars med stadgeenliga förhandlingar, därefter hölls ett konstituerande styrelsemöte. Förutom dessa har 11 protokollförda styrelsemöten hållits. Öppet hus har hållits varje torsdag kväll med dålig närvaro.

Ett möte har hållits i sektionen för att organisera säsongens tävlingar BBK H-2000 har tillämpats i årets seglingar. Sex seglingar för klubbmästerskap. inklusive Garpen och Djursviksseg- lingarna har genomförts.Dessutom har flera träningsseglingar genomförts under sommaren med många deltagare.
Rorsmanskaffe och viss annan servering har tillhandahållits.

Klass 1 1 Kennert Pettersson Klubbmästare
2 Lennart Gustavsson
3 Kjell Rooth
Klass 2 1 Lennart Rundqvist Klubbmästare
2 Sven-Olle Robertsson
3 Kim Johansson

Sektionen tackar alla som hjälpt till under våra seglingar: Tävlingsledning, Funktionärer och Sjöräddningen i Bergkvara. Sektionsledare har varit Kennerth Pettersson.

Bergkvara båtklubb arrangerade även i år en jolleseglarskola Seglarskolan pågick mellan lördagen den 14/6 till torsdagen den 19/6. I år var det 11st barn i åldrarna 9 - 14 år 6st flickor och 5st pojkar. Alla utom en hade seglat tidigare så det var bara att köra igång och det tog inte lång tid förrän flickorna och pojkarna tävlade mot varandra. Vi har 2st begagnade trissjollar som uppskattades och som barnen tyckte att det var roligt att segla med. Även våra optimister var roliga att segla.
Seglingsträningen var inte slut efter lägret utan fortsatte varje söndag fram till mitten av augusti mellan kl. 14.00 -17.00, det var huvudsakligen Lennart Karlsson som själv höll i det.

Sektionsledare, Anders Olofsson

Navigationskurser för skärgårdsskeppare och kustskeppare avslutades 12/4. 7st skärgårdsskeppare och 5st kustskeppare undergick prov och godkändes av provförrättaren Roland Flemk, Oskarshamn. Av Garpens Vänner lånades båten Kronan av Bergkvara för träning på mörkernavigering. Lärare i navigation är Lennart Karlsson och Gustav Sjöholm.

Leden Bergkvara-Djursvik, som rönt stor uppskattning, har som vanligt utprickats i maj efter noggrann vårrustning. Prickarna togs in i början av oktober. Sammankallande är Kjell Rooth.

Karl-Erik Håkansson är stugfogde och har ansvaret för våra byggnader.

Vårt klubbhus fungerar väl som samlings- och undervisningslokal. Huset har hyrts vid flera tillfällen av lokala föreningar och privatpersoner. Klubbkommittén har bestått av Birgitta Karlsson Monica Löfström, och Grethe Nielsen. Dessutom har hedersmedlemmen Mary Lundström medverkat.

Ett särskilt tack antecknas härmed i berättelsen till alla i Klubbkommittén.

Vi hade 3 st deltagare I Blekinge Archipelago Raid under sommaren. Detta var en segling i Blekinge skärgård med start i Hällevik och målgång vid fiskartorget i Karlskrona. Under seglingen från Hällevik angjordes ett antal fina platser utefter vägen till Karlskrona och deltagarna var överens om att det var ett väl genomfört arrangemang. Kennerth Petterson kom på en hedrande 5:e plats, Lennart Gustavsson på en 8:e plats och Christer Zetterbjörk kom 9:a.

Sjösättning var i år 7 maj.

Ungdomsdomsprojekt
Under vintern har 2 st sprisegelbåtar "skrov" inköpts och är under färdigställande för sjösättning till kommande sommarsäsong. Projektet har drivits i samråd med ett antal ungdomar som under kommande säsong kommer att få lära sig segla dessa båtar.

Tack
Styrelsen framsäger härmed ett varmt tack till alla tillskyndare av klubbens verksamheter.

Bergkvara i mars 2004

Anders Olofsson, sekr.