Arkiv/2005/Verksamhetsberättelse

Sekreterare Anders Olofsson
Ledamot  Karl-Erik Håkansson
Suppleanter Joacim Sandberg, Anders Johansson

Medlemsantalet vid årets slut var 190 st, vilket är en ökning med 6 st, jämfört med föregående årsskifte.

Fam. medlemmar 91

Årsmöte hölls den 19 mars med stadgeenliga förhandlingar, därefter hölls ett konstituerande styrelsemöte. Förutom dessa har 9 protokollförda styrelsemöten hållits.

Föredrag hölls onsdagen den 13:e april av sjökapten Hans Rosengren, Kalmar. Ämnet för kvällen var Provturer med fartyg byggda av Kockums varv, Malmö.

Vi hade även i år representanter i Blekinge arcipelago raid. Christer Zetterbjörk kom på en hedrande 2:a plats och Kennerth Petersson på 3:e. Raiden startade den 20:e augusti och höll på i en vecka.

Under sommaren har Svenska Kyrkan vid ett antal tillfällen bedrivit Hamnkyrka i och utanför klubbhuset med sång och musik. Vid dessa tillfällen hjälpte även personal från kyrkan till med öppethållande av klubbhuset för båtgästerna i småbåtshamnen.

Öppet hus har under vinterperioden f ö hållits om onsdagskvällar kl 19:00.

Ett möte har hållits i sektionen för att organisera säsongens tävlingar BBK H-2000 har tillämpats i årets seglingar. Sex seglingar för klubbmästerskap. Inklusive Garpen och Djursviksseglingarna har genomförts. Dessutom har träningsseglingar genomförts under sommaren. Rorsmanskaffe och viss annan servering har tillhandahållits.

Klass 1.

1.  Kennerth Pettersson Klubbmästare
2.  Kjell Rooth
3.  Mats Bonnier

Klass 2.
1.  Ingen klubbmästare  (2 seglingar har genomförts och Peter Algotsson vann båda)

Sektionen tackar alla som hjälpt till under våra seglingar: Tävlingsledning, funktionärer och Sjöräddningen i Bergkvara. Sektionsledare har varit Kennerth Pettersson.

Bergkvara båtklubb arrangerade även i år en jolleseglarskola
Seglarskolan pågick mellan den 17/7 till den 5/8.
I år var det 11st barn i åldrarna 7 - 16 år.

Utgrunden Race anordnades den 9/7 med 4 deltagare.
1:a   Urban Sjöholm
2:a   Connie Olsson

Sektionsledare, Anders Olofsson

Navigationskurs för 9 st skärgårdsskeppare har genomförts och examinerats av provförrättaren Roland Flemk, Oskarshamn.

Praktisk navigation genomfördes med båten Kronan lånad av Garpens vänner.

Under hösten har en kurs för skärgårdsskeppare med 10 deltagare och en för kustskeppare med 6 deltagare påbörjats.

Lärare i navigation är Lennart Karlsson och Gustav Sjöholm.

Leden Bergkvara-Örarevet, som rönt stor uppskattning, har som vanligt utprickats i maj efter noggrann vårrustning. Prickarna togs in i början av oktober.

Karl-Erik Håkansson är stugfogde och har ansvaret för våra byggnader. Mats Bonnier har ansvar för våra klubbåtar.

Den 18:e december hölls en liten julfest i klubbhuset.

Vårt klubbhus fungerar väl som samlings- och undervisningslokal. Huset har hyrts vid flera tillfällen av lokala föreningar och privatpersoner. Klubbkommittén har bestått av Maritha Johansson och Inga-Lill Håkansson. Dessutom har hedersmedlemmen Mary Lundström och Birgitta Karlsson medverkat.

Ett särskilt tack antecknas härmed i berättelsen till alla i Klubbkommittén.

Sjösättning var i år 7 maj.
Upptagning av båtarna var den 8:e oktober.

Tack!

Ett tack antecknas i denna berättelse till alla tillskyndare av klubbens verksamheter.

Bergkvara i mars 2006

Anders Olofsson, sekr.