Arkiv/2006/Verksamhetsberättelse

Sekreterare Lennart Rundqvist
Ledamot  Karl-Erik Håkansson, Anders Johansson
Suppleanter Mats Bonnier, Ingemar Lövstedt

Medlemsantalet vid årets slut var 186 st, vilket är en minskning med 4 st, jämfört med föregående årsskifte.

Årsmöte hölls den 18 mars med stadgeenliga förhandlingar, därefter hölls ett konstituerande styrelsemöte. Förutom dessa har 12 protokollförda styrelsemöten hållits.

Under sommaren har Svenska Kyrkan vid ett antal tillfällen bedrivit Hamnkyrka i och utanför klubbhuset med sång och musik. Vid dessa tillfällen hjälpte även personal från kyrkan till med öppethållande av klubbhuset för båtgästerna i småbåtshamnen. Öppet hus har under vinterperioden f ö hållits om onsdagskvällar kl 19:00.

Ett möte har hållits i sektionen för att organisera säsongens tävlingar. BBK H-2000 har tillämpats i årets seglingar.  Fem seglingar för klubbmästerskap, inklusive Garpen och Djursviksseglingarna har genomförts. Dessutom har träningsseglingar genomförts under sommaren. Rorsmanskaffe och viss annan servering har tillhandahållits.

Klass 1.

1. Kennerth Pettersson Klubbmästare
2. Mats Bonnier
3. Lennart Rundqvist

Under vindkraftsdagen uppvisningsseglade vi med klubb båtarna och genomförde en matchrace tävling mellan Kårö och silon. Mycket folk på kajen tittade på. Segrade gjorde Kennert Petterson.

Sektionen tackar alla som hjälpt till under våra seglingar: Tävlingsledning, funktionärer och Sjöräddningen i Bergkvara.

Sektionsledare: Kennerth Pettersson smk, Kjell Rooth, Lennart Rundqvist, Sven-Olle Robertsson

Bergkvara båtklubb arrangerade även i år en jolleseglarskola med 10 deltagare. Seglarskolan pågick mellan den 26/6 – 30/6.
En nybörjar kurs för vuxna arrangerades också och där var det tre deltagare.
Ansvaret för jollesektionen har i år vilat på styrelsen.

Utgrunden Race anordnades den 1/7 med 7 deltagare endast en båt kom i mål, övriga bröt pga för lite vind. Segrade gjorde Jörgen Arnesson i en Compis 28.

Den 26/8 kördes tävlingen en gång till med förhoppningen att det skulle vara lite bättre väder. 7 båtar deltog och alla fullföljde. Segrade gjorde Conny Ohlsson i en Magnifik Midget.

Sektionsledare, Conny Ohlsson och Björn Karlsson

Under vintern pågick kurser för kust och skärgårdsskeppare. Dessa examinerades den 23 april av provförrättaren Roland Flemk Oskarshamn.
Alla godkändes. 6 kustskeppare och 9 förarbevis.

Praktisk navigation genomfördes med Karl-Erik Håkanssons båt.

Lärare har varit Lennart Karlsson och Gustav Sjöholm.

Under hösten påbörjades kurs för  kustskeppare med 3 deltagare och kurs för  förarbevis där det är 12 deltagare.

Samma lärare som ovan men nu utökat med Jan Magnusson.

Leden Bergkvara-Örarevet, som rönt stor uppskattning, har som vanligt utprickats i maj efter sedvanlig vår rustning. Prickarna togs in i början av oktober.

Karl-Erik Håkansson är stugfogde och har ansvaret för våra byggnader. Mats Bonnier har ansvar för våra klubb båtar.

Inga fester har hållits under året.

Vårt klubbhus fungerar väl som samlings- och undervisningslokal. Huset har hyrts ut vid flera tillfällen till lokala föreningar och privatpersoner. Klubbkommittén har bestått av Maritha Johansson och Inga-Lill Håkansson
Dessutom har hedersmedlemmen Mary Lundström och Birgitta Karlsson medverkat. Ett särskilt tack antecknas härmed i berättelsen till alla i Klubbkommittén.

Sjösättning
Sjösättningen gick i år av stapeln den 6:e maj. Fika serverades i klubbhuset. Upptagning av båtarna skedde den 7:e oktober. Ärtsoppa serverades i klubbhuset.

Vårstädningen genomfördes den 13:e maj och höststädningen utfördes den 14:e oktober. Ganska många deltagare hjälptes åt under gemytliga former med många glada skratt.

I slutet av juli och början av augusti genomfördes en 7 dagar lång eskader segling i Misterhult och Västerviks skärgårdar. Lennart Rundqvist hade ordnat med övernattning och mat på 6 olika ställen. Starten var i Blankaholm och därefter besöktes Örö, Eknö, Skaftet, Idö och sista natten lånade vi Westerviks Segelsällskaps klubbhus på Skansholmen, vackert belägen i inseglingen till Västervik. Vi var 6 båtar från BBK och en från Ekenäs och sammanlagt 24 personer som deltog.

BBK:s medlem Glenn Lundgren som gått båtbyggarlinjen i Karlskrona har tilldelats diplom för sin kompetens inom båtbyggaryrket. Över 80 personer bevittnade diplomutdelningen i Företagarnas hus i dec. 2006. Juryns motivering lyder. För utomordentligt välbyggd Kalmarsunds lotsbåt nedskalad till 18 fot, samt mycket väl utförd ritning.

På nyårsafton serverades det glögg  under Lindbergs hamnfyrverkeri.

Ett tack antecknas i denna berättelse till alla tillskyndare av klubbens verksamheter.

Bergkvara i mars 2006

Lennart Rundqvist, sekr.