Arkiv/2007/Verksamhetsberättelse

Sekreterare Lennart Rundqvist
Ledamot  Karl-Erik Håkansson, Anders Johansson
Suppleanter Jan Gullstrand, Ingemar Lövstedt

Medlemsantalet vid årets slut var 125 st, vilket är en minskning med 61 st, jämfört med föregående årsskifte.

Årsmöte hölls den 17 mars med stadgeenliga förhandlingar, därefter hölls ett konstituerande styrelsemöte.
Förutom dessa har 10 protokollförda styrelsemöten hållits.
Under sommaren har Svenska Kyrkan under en vecka bedrivit Hamnkyrka i och utanför klubbhuset med sång och musik. Under denna vecka hjälpte även personal från kyrkan till med öppethållande av klubbhuset för båtgästerna i småbåtshamnen.
Ett nytt och mycket uppskattat inslag har varit Bottennapps spelningar. Vid 3 tillfällen spelade de nere vid klubbhuset och mycket folk slöt upp för både allsång och en svängom. Båtklubben hade chokladhjul, sålde lotter, korv och kaffe med dopp.
Öppet hus har under vinterperioden hållits på onsdagskvällar kl 19:00.

Ett möte har hållits i sektionen för att organisera säsongens tävlingar. BBK H-2000 har tillämpats i årets seglingar.  Fem seglingar för klubbmästerskapet, inklusive Garpen och Djursviksseglingarna har genomförts. Dessutom har några träningsseglingar genomförts under sommaren. Rorsmanskaffe och viss annan servering har tillhandahållits.

Klubbmästerskapet  klass 1
1. Kennerth Pettersson Klubbmästare
2. Kjell Rooth
3. Hans-Ivar Lundström

En nybörjar kurs för vuxna arrangerades också och den blev snabbt fulltecknad. Klubbens 2 lotsbåtar användes som utbildningsbåtar, sammanlagt var det  8 deltagare som deltog. Alla kappseglarna var lärare vid något tillfälle. Kursen omfattade totalt fem seglingskvällar och var mycket uppskattad.

Vid höst upptagningen togs klubbens spriseglare upp och vintertäckning byggdes upp med hjälp av en galvad  rörkonstruktion.

Sektionen tackar alla som hjälpt till under våra seglingar och övrig verksamhet. Tävlingsledning, funktionärer och Sjöräddningen i Bergkvara.

Sektionsledare: Kennerth Pettersson smk, Kjell Rooth, Lennart Rundqvist.

Bergkvara Båtklubb arrangerade även i år en jolleseglarskola.

I nybörjargruppen var det 12 deltagare, som var delade i 2 grupper. Kursen började den 16/6 och sista träffen var den 30/7. Det är många olika ledare som har deltagit och hjälpt till. Totalt har det varit 13 träffar (gäller båda grupperna).
Det har blåst för mycket för segling vid ett par tillfällen, men det har även varit för lite vind vid något tillfälle. Fortsättningsgruppen tränade på onsdagar.
Det var bara 3 seglare från tidigare år som deltog. Totalt genomfördes 4 träffar.
Vid ett par tillfällen deltog även någon från nybörjargruppen.

Ansvaret för jollesektionen har i år vilat på styrelsen.

Utgrunden Race anordnades den 16/6 med 7 deltagare
1:a Jörgen Arnesson
2:a Connie Ohlsson
3:a Urban Sjöholm

2 varv runt Garpen den 25/8. 11 båtar deltog i friska till hårda vindar.
1:a Lars Malmqvist
2:a Christer Harrysson
3:a Connie Ohlsson

I november hölls ett sektionsmöte, där det diskuterades, hur vi skall lägga upp nästa års seglingar. Det bestämdes att vi skall köra tre till fyra seglingar där Utgrunden Race blir den första seglingen den 15/6. Vi kommer även att segla torsdagar med början 29/5. Även en kortare eskadersegling diskuterades.
Efter mötet fikade vi och tittade på seglings filmen Jorden runt på femtio dagar, från världsrekordförsöket med trimaranen Orange.

Sektionsledare: Conny Ohlsson smk och Björn Karlsson
Sektionen tackar alla som hjälpt till under våra seglingar.

Under vintern hölls kurser för kustskeppare och förarintyget. Det var 11 deltagare som läste förarintyget och de examinerades den 6 maj av provförrättaren Thomas Edén. Alla blev godkända. De tre deltagare som läste kustskepparen skrev aldrig slutprovet. Lärare har varit Lennart Karlsson, Gustav Sjöholm och Jan Magnusson.Under hösten påbörjades en kurs för förarintyget med 10 deltagare.

Leden Bergkvara - Örarevet, som rönt stor uppskattning, har som vanligt utprickats i maj efter sedvanlig vår rustning. Prickarna togs in i början av oktober.

Under hösten har ett stort arbete lagts ner på att renovera köket, samt att hela lokalen har målats om. Resultatet har blivit ett betydligt större och mer ändamålsenlig köksavdelning, dit även nytt porslin har införskaffats.
Arbete har utförts av medlemmarna.

Karl-Erik Håkansson är stugfogde och har ansvaret för våra byggnader.

I december anordnade vi julbord till självkostnads pris för de som varit aktiva i klubben under året. Vi blev cirka 25 stycken som träffades och njöt av Christer och Maggans julbord.

Vårt klubbhus fungerar väl som samlings- och undervisningslokal. Huset har hyrts ut vid flera tillfällen till lokala föreningar och privatpersoner. Klubbkommittén har bestått av Maritha Johansson och Inga-Lill Håkansson.

Ett särskilt tack antecknas härmed i berättelsen till de i Klubbkommittén.

Sjösättning
Sjösättningen gick i år av stapeln den 5:e maj. Fika serverades i klubbhuset
Upptagning av båtarna skedde den 8:e oktober. Ärtsoppa serverades i klubbhuset.

Vårstädningen genomfördes den 13:e maj och höststädningen utfördes den 14:e oktober. Ganska många deltagare hjälptes åt under gemytliga former med många glada skratt.

På nyårsafton serverades det glögg och korv utanför klubbhuset, innan och under Lindbergs hamnfyrverkeri.

Ett tack antecknas i denna berättelse till alla tillskyndare av klubbens verksamheter.

Bergkvara i mars 2008

Lennart Rundqvist, sekr.